so bring out the deathcar and we'll drive tonight

Ja, nu när vi ändå precis nyligen pratat om bilkörning och fransmän, så tänkte jag att jag skulle berätta lite om vad som hände vid rondellisen idag. Det var ju faktiskt det mest intressanta som hänt där hittills, måste jag erkänna. Men först kanske jag ska lägga till några saker jag glömde om de så kallade trafikreglerna i det här landet:
  • Det är fullt acceptabelt att ockupera/parkera i bussfickor längs vägkanten då du väntar på att bussen ska komma. Detta är något som görs i princip dagligen utav både mig och J + ett dussin andra laglydiga.
  • Det är dessutom helt acceptabelt att parkera åt vilket håll du vill på vägen/trottoaren.
  • Att köra bil efter ena två glas vin är inget man drar sig för. 
Så då till dagens händelse. Jag satt och lyssnade på Janet Jackson (!) på K's iPod (hade lyckats glömma min iPod hemma för andra gången idag) medan jag, parkerad i motsatt bussficka, väntade på att P-A skulle komma med bussen från skolan. Så helt plötsligt hör jag något som låter som att glas krossas. Efter min reaktionstid (2ish min minst) kollade jag ut genom sidospegeln mot vägen. Men det var ingenting där. Minded my own business for a while, men sen började folk gå ur bilarna och bakåt, så kollade åt andra hållet. Det här är vad jag såg:


Bilen körde helt sonika rakt in i lyktstolpen. Lysena krossades. Listen som registreringsskylten sitter på (vad heter den?) flög sin kos, eller ja, 1 meter iallafall. Bilen körde dessutom in i en annan bil, precis likadan som vi har, så P-A fick sig en chock och trodde att det var jag som hade dött, han var helt utom sig av förtvivlan (fast det vill han inte erkänna). Tack och lov blev ingen utom fordonet skadad! Men intressant var det. Spänning på hög nivå. Och, tror ni inte att enda gången jag inte har med mig min kamera ska det hända saker?! Så jag tackar P-A för bilderna. Måste ge fransmännen lite cred för att vara effektiva när det väl behövs: inom 20 minuter var bilen hämtad av bärgare samt på väg bort från stolpen. Så det kan gå, en dag i Frankrike.

...är det alldeles fel av mig att ställa frågan om föraren hade tagit mer än två glas vin innan den åkte för att hämta barnen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0